Taivaanranta -tilausteos julkistettiin Oulun tuomiokirkossa
Sampo Kaikkosen ”Taivaanranta – Divine Horizon” tilausteoksen julkaisujuhlaa vietettiin lauantaina 26.9. Oulun tuomiokirkossa. Tilaisuudessa kuultiin taiteilija Sampo Kaikkosen ja tuomiorovasti Satu Saarisen puheenvuorot ja mezzosopraano Virpi Räisäsen esittämää musiikkia. Tallenne on katsottavissa myös virtuaalikirkossa osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.
Teos sijoittuu Linnankadun puoleiselle seinälle, kirkon kuoriosaan, Johannes Messeniuksen muotokuvan ja alttarin välimaastoon. Kuoriosa on luonteva paikka taideteokselle, sillä se on paikka, johon saavutaan hiljentymään kirkon ollessa avoinna. Kuoriosaan kokoontuvat myös ehtoolliselle tulevat ihmiset. Taidehankinta tuli ajankohtaiseksi, kun Oulun tuomiokirkkoseurakunnassa tehtiin toimitiloja koskeva tarveselvitys vuonna 2018. Sen yhteydessä nousi esiin kirkkotilan, erityisesti kuoriosan kehittäminen monikäyttöiseksi ja nykyihmistä puhuttelevaksi tilaksi.
Teos herättää pohtimaan elämän suuntaa
Kirkon kuorin ja alttarin taideteokset muodostavat yhdessä ihmisen elämän suuntaa ja päämäärää kuvaavan kokonaisuuden. Sakastin oven päällä sijaitseva Messeniuksen muotokuva on Oulun tuomiokirkon tunnetuin nähtävyys. Siinä ovat esillä elämän ja kuoleman teemat 1600-luvulle tyypillisellä tavalla. Messeniuksen muotokuva keskustelee uuden teoksen kanssa paitsi tyylillisesti myös sisällöllisesti.
Taivaanranta-teoksen teema ja aihe liittyvät lähdön hetkeen, jolloin ruumiillinen muuttuu henkiseksi, ja kaikki maallinen saavutettu materia ja maailman paino jäävät taakse. Kyseessä ei ole vanhan kirkkotaiteen mukainen Raamatun kuvitus, vaan näkymä tavallisen ihmisen lähdön hetkeen yhdessä muiden lähtijöiden ja saattajien kanssa.
Taivaanranta -teos herättää symboliikan kautta ajattelemaan missä oikeastaan kulkee elämän ja kuoleman raja ja millaisina täältä lähdemme. Kaikki me synnymme ja vääjäämättä myös kuolemme. Näiden hetkien väliin jäävän ajan voimme käyttää kukin tavallamme, mutta merkityksellistä on pyrkimys hyvään. Teemaan liittyvä teosjatkumo täydellistyy R.W. Ekmanin maalaamassa Kristuksen kirkastumista kuvaavassa alttaritaulussa”, kuvataiteilija Sampo Kaikkonen luonnehtii.